KITAduduk


Friday, November 19

nak sayang orang, tapi tak pandai?

semalam setelah apa yang jadi,aku mula belajar cara-cara macam mana nak sayang orang.. bukan binatang. sayang orang dengan sayang babi memang lain. aku mintak maaf atas kesat bahasa aku semalam. 


mungkin aku dah hilang dia, sayang dia, cinta dia, tapi mungkin tak terlambat bagi korang nak kehilangan semua tu. sebenarnya senang saja nak sayang orang yang kita sayang..


semahunya kau  kena sayang dia dengan hati, bukan dengan perasaan. kalau dah meletakkan sesuatu hubungan berdasarkan perasaan, memang akan gagal sebab perasaan sentiasa berubah.  mungkin hari ni kau o.k... esok baran kau naik.. hari ni kau sayang dia, esok kau terpikat dengan orang lain..


sayang dia sepenuh hati. sebenarnya dia dah banyak berkorban untuk kau, dengan kelebihan yang ada pada dia, dan kekurangan yang ada pada kau, dia sebenarnya berpeluang mempunyai hubungan dengan orang yang lebih sempurna, tapi sebab cinta, dia pilih kau juga, jadi jangan sesekali mempermain-mainkan keluhuran cinta dia. 


sayang dia macam mana adanya dia. dekat dunia ni ada 150 jutabillion manusia dengan 150 jutabillion ragam. dia mungkin lain dari orang lain, biarkan dia kekal macam tu. jangan pula kau fikir nak ubah2 apa ada dia, sebab sekali kau fikir macam tu,  selamanya kau akan cuba mengubah dirinya. kau kena ingat mula2 kau terpikat dengan dia sebab dia adalah dia, jadi tak ada alasan untuk kau mengubah dia untuk jadi orang lain. 


percaya dengan dia. sentiasa percaya dan bersangka baik, walau apa pun yang kau dengar dari outsider. cuba letakkan diri kau dalam situasi dia sebelum nak buat apa-apa, kalau kau sendiri tak dapat nak terima, apa tah lagi dia. 


jangan terlalu memaksa. mungkin dia susah nak lafaz sayang dan cinta, tapi sebenarnya hati dia telah melafazkan. jangan memaksa dia untuk melakukan sesuatu yang tak ikhlas dari dirinya.


sayanglah dia, cintalah dia macam kau bagi hati kau untuk dilukai, untuk di sakiti tapi kepecayaan itu penting. percayalah dengan dia, maka dia akan melindungi hati kau dengan sepenuh jiwa dan raga.


jangan  berjanji nak sayang dia untuk selama-lamanya sebab dalam hatinya, mungkin semuanya akan berakhir keesokkan harinya. tapi kau kena berjanji untuk menyanyai diri dia macam seolah2 hari itu adalah hari terakhir untuk kau dengan dia. hari yang esok kau tak kan lihat dia lagi.


Dan akhir sekali, hormat pendirian dan keputusan dia. kalau dia dah tak dapat terima kau, jangan merayu dan jangan mencipta alasan supaya dia dapat terima kau, sebab nanti yang kau dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukan cinta setulus hati.


P/s:  


















P/s/s: Tak tau nak ckp apa dah. 

10 comments:

  1. sebenarnya, sayang tak pernah hilang.
    cuma ego yang menghalang.

    ReplyDelete
  2. miss anon:

    itulah masalah sebenarnya.

    ReplyDelete
  3. hoho.... adeh la...

    dah sayang, kenapa masih ada rasa "insecure" takut kehilangan..

    cara dia buat rasa diri ini tak disayangi.. (tamak kot?!)

    aiyark... chenta2... masalah dunia betul..

    ReplyDelete
  4. antara saya dengan awak, biar satu saja tahu.
    tuhan.

    kita tak perlu yang lain.

    ReplyDelete
  5. yaniey cikedies:

    setiap org akan rasa... biase lah tu.. perasaan.. jangan di layan sangat..

    ReplyDelete
  6. miss anon:

    saya menulis ikut rasa saya.saya tak menjemput yang datang, dan tak halang yang melihat.

    ReplyDelete
  7. bukan itu maksud saya.
    rasa awak dengan saya ini, saya nak tuhan handle.

    yang datang baca, yang lihat apa2, saya pun tak kisah.

    ReplyDelete
  8. miss anon:owh begitu pule... ialah itu kerja Diakan..

    ReplyDelete
  9. terima seadanya. tapi kadang2 takdir tak menyebelahi.

    ReplyDelete

jiwa kamu nak tambah apa? silalah